سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » یادداشت » نمایش "گلگشت" روایتگر میراث فرهنگی اصفهان در گذر زمان

نمایش "گلگشت" روایتگر میراث فرهنگی اصفهان در گذر زمان

کد خبر: 9381

"مهدی بامداد" مورخ و رجال شناس معاصر در کتاب شرح حال رجال اصفهان، رفتار ضل السطان حاکم وقت اصفهان را در برخورد با آثار و ابینه به جا مانده از عصر صفوی" جنون آمیز " توصیف می کند.

 رخدادشهر: سمیه قنبری _ رفتار جنون آمیزی که به گفته تاریخ سبب تخریب بیش از 50 اثر شاخص در اصفهان از جمله عمارت نمکدان، عمارت سر در باغ هزار جریب، عمارت گلدسته، عمارت جهان نما و بسیاری از باغ ها و حتی گورستان های اصفهان شد. رفتار جنون آمیزی که همچنان در برخورد با میراث فرهنگی و آثار فاخر بر جا مانده از گذشتگان در اصفهان جاری و ساری است.

این روزها موزه حمام علی قلی آقا یکی از ابنیه تاریخی اصفهان که از گزند تخریب در امان مانده میزبان اجرای نمایشی است با عنوان" گلگشت". 

"محمدرضا رهبری" نویسنده و کارگردان نمایش با گشتی در خاطرات مردم اصفهان از گرمابه ها تلاش کرده تا روایتگر مرگ و حیات دو بنای مشابه هم – حمام خسرو آقا و حمام علیقی آقا باشد. 

روایتی درست و دقیق از آنچه در دهه 70 شمسی بر حمام باشکوه خسرو آقا رفت و پس از تخریب شبانه اکنون تنها بخش کوچکی از آن در خیابان سپه اصفهان همچنان زیبایی و شکوه گذشته اش را برای رهگذران  بازنمایی می کند. 

"پورموسی: آقای مهندس سقف ریخته، سقف بازارچه پشت حمام هم ریخته، اینجا داره متروکه میشه. اگه به دادش نرسید، صبح می آیید، می بینید صاف شده، بعدشم، فضای سبز و آپارتمان شده ... ." 

این بخشی از صحبت های است که بازیگر نمایش به نقل از "مرتضی پورموسی" پژوهشگر و دغدغه مند میراث فرهنگی اصفهان که دو سال است چهره در نقاب خاک کشیده، می گوید. اما با گذشت حدود سی سال از تخریب حمام خسرو آقا هنوز قصه اصفهان و میراث فرهنگی همان قصه ظل السطان و رفتار جنون آمیز است، یا به قول مرحوم پورموسی" اگه به دادش نرسید، صبح می آیید، می بینید صاف شده ... ."  

کاخ نمکدان، عمارت جهان نما، حمام خسرو آقا، خانه نائب، شاه دژ، بازار قیصریه،گنبد مسجد شیخ لطف الله ..... سیاهه ای که تمامی ندارد از تخریب و نابودی میراث اصفهان... .

نمایش "گلگشت" تنها روایت کننده قصه تخریب حمام خسرو آقا نیست. روایت قصه هر روزه اصفهان است. شهری که هر روز بیش از روز گذشته در معرض تهدید و تخریب داشته های فرهنگی و ابینه تاریخی است. 

تا زمانی که به قول پورموسی هستند "جناب مدیر کلی که تا حالا اینجا را ندیده اند..."

اما روایت گلگشت از سرگذشت غم بار حمام خسرو آقا یک سویه روشن هم دارند. آنجا که راز ماندگاری حمام علیقلی آقا را در "مردمی" بودن آن می داند و می گوید" این یکی تو محله بود، مردمی بود... ." 

نمایش گلگشت روایتی صریح و بی پرده است از آنچه در طول تاریخ بر میراث اصفهان رفته، روایتی که می تواند هشدار جدی باشد برای همه دوستداران اصفهان که اگر فرصت اکنون از دست برود شاید فردا دیگر زمانی برای حفظ داشته های میراثی این شهر جهانی باقی نباشد. 


انتهای پیام/

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید